PENILAIAN FORMATIF
Penilaian formatif adalah penilaian yang dibuat secara berterusan, iaitu sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran, untuk menilai keberkesanan pengajaran guru dan pembelajaran pelajar bagi setiap tajuk yang diajar.
Ciri-ciri:
© dijalankan bagi tujuan memperoleh maklumat bagi
memperbaiki kurikulum.
© dijalankan sepanjang masa dan maklumat yang
diperolehi daripada penilaian ini digunakan secara terus menerus.
© bercorak ujian diagnostik yakni yang dapat
memberikan input akan masalah yang dihadapi murid dalam mengikuti pembelajaran.
© dijalankan sepanjang masa pengajaran dan
pembelajaran berlangsung.
© maklumat yang diperolehi hendaklah digunakan serta
merta dalam memperbaiki pengajaran dan pembelajaran agar pelajar dan guru
sama-sama memperolehi manfaat daripadanya.
© Contoh: sesi soal jawab, latihan yang diberikan
guru dan ujian di bilik darjah yang tidak ditentukan gred.
© Sukatan pelajaran mengandungi beberapa topik
yang seharusnya dihabiskan sepanjang sesi persekolahan untuk satu tahun.
© TIopiK berdasarkan sukatan pelajaran disusun
mengikut peringkat kesukaran.
© Seandainya topik tersebut mempunyai cakupan yang
luas, maka penekanan harus diberikan dan mungkin diperlukan dikecilkan kepada
sub-topik tertentu.
© Dengan cara ini guru akan dapat memastikan
murid-murid menguasai sesuatu sub-topik tertentu terlebih dahulu sebelum
meneruskan kepada topik-topik seterusnya.
© Guru menentukan kebolehan pelajar dalam mengenal
warna, simbol, membaca dan lain-lain mengikut keperluan topik berkenaan.
© Setelah aspek berkenaan ditentukan, maka guru
boleh menentu tahap penguasaan murid-murid dalam bilik darjah terhadap
satu-satu topik berkenaan.
© Dalam hal ini apabila keputusan menunjukkan 80%
hingga 90% pelajar telah menunjukkan penguasaan terhadap sesuatu topik,
memperlihatkan bahawa kebanyakan pelajar sudah menguasai topik berkenaan.
© Guru perlu menyusun elemen-elemen yang terdapat
dalam topik-topik pembelajaran pada peringkat perlakuan tertentu dengan
berdasarkan taksonomi pendidikan.
© Setelah pemeringkatan mengikut tahap perlakuan
selesai, gurus seterusnya mengaitkan semua elemen berkenaan yang terdapat dalam
satu-satu topik agar saling bertautan dan tidak terpisah.
© Dilakukan selepas penentuan elemen-elemen berkenaan
© setiap elemen berkenaan seharusnya diuji kepada
pelajar sekurang-kurangnya satu soalan.
© Guru mengetahui tahap penguasaan sesuatu topik
pembelajaran di samping kesukaran yang dihadapi oleh murid-murid.
© tindakan susulan harus dilaksanakan berdasarkan
keputusan ujian yang diperolehi.
© Contoh: murid-murid masih menunjukkan kelemahan
ketara dalam sesuatu topik, maka tindakan selanjutnya yang harus diambil oleh
guru ialah mengulang semula topik berkenaan atau mengubah suai pendekatan
penyampaian agar murid-murid boleh menguasai topik tersebut.
- Memperbaiki pengajaran pembelajaran
- Meningkatkan pencapaian pelajar pada akhir sesuatu pelajaran
- Memperlihatkan kelemahan-kelemahan yang wujud sama ada pada penyampaian guru atau penguasaan murid dan seterusnya guru akan memperbaiki agar murid dapat menguasai dengan lebih baik.
- Menolong murid-murid menguasai sesuatu unit atau topik pembelajaran dan ini memungkinkan mereka memperolehi pencapaian yang lebih baik pada akhir penggal atau semester persekolahan.
- Memperbaiki kualiti serta dapat meramal pencapaian pelajar. Menjadi satu kepuasan kepada seseorang guru apabila beliau dapat meningkatkan pencapaian murid-murid dari semasa ke semasa.
- Mengubah suai pengajaran seseorang guru.
- Guru juga dapat menentukan pendekatan yang lebih baik dalam penyampaian.
- Memberikan bimbingan pembelajaran kepada murid-murid.
CONTOH PENILAIAN FORMATIF
![]() |
Pelajar membuat latihan yang diberikan oleh guru semasa sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas![]() Pelajar menjalani ujian tidak formal yang dijalankan sewaktu sesi pengajaran dan pembelajaran |
No comments:
Post a Comment